Screen Shot 2016-06-26 at 21.53.07

Eind juni heb ik de UXlibs (User eXperience in libraries) conferentie bezocht. Deze 2de editie van UXLib vond plaats in thestudio , een multi-purpose gebouw met prachtig ontworpen conferentieruimtes in het hartje Manchester (UK).

thestudio, manchester

Er waren ongeveer 150 collega’s uit verschillende landen aanwezig. De oprichter van deze conferentie is Andy Priestner. Hij werkt momenteel als manager van het Cambridge Library Futurelib innovatieprogramma en is ook trainer en consultant in het hoger onderwijs.

Het programma bestond uit keynotes van Donna Lanclos (Atkins library, UNC Charlotte) en Lawrie Philpps (JISC), praktische workshops, een Team Challenge, maar de belangrijkste focus lag op de sessies genaamd “Nailed, Failed, Derailed”, waar bibliotheek collega’s resultaten van hun UX onderzoek van afgelopen jaar met elkaar deelden.

cultural probe UXLibs
Cultural probe onderzoeksproject voor studenten

Het gebruik van UX (user experience) onderzoek in de bibliotheken is van groot belang. UX onderzoek kan ons helpen om veel problemen op te lossen en veel beter begrip van onze gebruikers te krijgen. De gebruiker wil niet leren hoe de bibliotheek werkt, hij wil de bibliotheek gebruiken. Het gebruik van UX methoden (oa etnografie, design thinking, human-centered design) stelt ons in staat om de kloof tussen de bibliotheek (en de diensten die wij aanbieden), en de gebruikers te dichten. UX betreft niet alleen survey of het aanbieden van goede klantenservice: alleen weten van onze gebruikers ze nodig hebben en willen is niet genoeg. Door observatie van hun gedrag krijgen we pas een volledig beeld. We moeten de resultaten van ons UX onderzoek gebruiken om nieuwe producten en diensten te creëren en niet alleen om rapporten te schrijven. Bibliotheken moeten deze resultaten delen met elkaar en blijven experimenteren. Ze moeten bestaan in een netwerk en niet losstaand van elkaar.

Als een rode draad tijdens de “Nailed, Failed, Derailed” sessies , de keynote’s en tijdens de hele conferentie in algemeen, werd gesproken over tegenvallers–mislukte projecten, mislukte onderzoeken. Het is niet erg als iets mislukt, leer van je fouten en probeer het vooral opnieuw.

Ik heb een aantal “Nailed, Failed, Derailed” sessies kunnen bezoeken:

1. Paul-Jervis Heath (ModernHuman, Futurelib) – gaf een presentatie over hoe je UX succes kunt vergroten door op een veilige wijze je tegenvallers te omarmen tijdens het ontwerp proces.
  2. Eva-Christina Edinger (Universität Zürich) – gaf en presentatie over hoe bibliotheekruimtes soms op labryinths en gesloten gemeenschappen lijken;
    presentatie Eva UXLibs
    Links of rechts? Foto:Eva-Christina Edinger
  3. Josephine McRobbie & Andreas Orphanides (North Carolina State University) – hadden een gezamenlijke presentatie over hun uitdagingen om de communicatie kanalen (denk aan e-boards, mapen, borden) binnen hun gebouw te verbeteren.
  4. Phil Cheeseman & Karin Tusting (Lancaster University)– spraken over een innovatief project dat nog in ontwikkeling is. Ze wilden graag met behulp van beacons antwoord krijgen op de volgende vragen: hoe navigeren de studenten in de Library? Hoe maken de studenten gebruik van de studieruimtes? Het project mislukte bijna volgens Phil omdat het verwerken van de grote bulk data een uitdaging was, maar hij was ook optimistisch over het bereiken het uiteindelijke resultaat.

Opvallend tijdens de UXLib conferentie was dat er veel collega’s waren die geïnteresseerd waren in het gebruik van beacons in hun bibliotheken o.a. bovengenoemde Phil Cheesman , Paul-Jervies Heath. Toen ik hen vertelde dat wij vorige jaar onze beacon Library Tour hebben gelanceerd waren ze aangenaam verast en ze wilden graag kennis en informatie uitwisselen.

De Team Advocacy Challenge bestond uit 3 thema’s.

• Marketing Upwards (promoten van de UX aan senior managers)
  • Collaboration (promoten van UX aan collega’s buiten je eigen team of bibliotheek)
  • Recruitment (rekruteren van gebruikers voor je UX research project)

Uit elk thema werd een winnende team gekozen. De uiteindelijke 3 winnende teams moesten hun pitch opnieuw presenteren voor de hele conferentie.

IMG_1913
De winnende recruitment team aan het werk

Ik was zelf ingedeeld in de Recruitment team en we hebben gewonnen. Wij hebben een leuke (intrinsiek) manier bedacht om studenten te betrekken bij het ontwikkelen van een nieuwe ruimte in de bibliotheek.

Hetgeen hier boven beschreven staat is maar een kleine impressie van de conferentie. Het is onmogelijk om alles in een verslag weer te geven. Zeer inspirerend en interactief, UXLibs is een conferentie die je vooral persoonlijk moet ervaren.

Mocht je meer willen weten over de conferentie (of wil je ook een foto impressie zien van gerenoveerde Central Library of Manchester ;-)), neem contact met mij op. Ik heb veel informatie verzameld en praat je graag bij.